kjæresten min røyker hasj

Hei. Kjæresten min har et par kompiser som røyker litt forskjellig, og jeg er usikker på hva det er. Han har sagt at det er weed, hasj, mariuhana og grønt, men jeg vet ikke, er disse det samme? Han har også røyket det en del selv, og han kjører kompisene sine fram og tilbake for å kjøpe diverse saker. Er det en måte jeg kan få han til å slutte med dette på? Uten å ødelegge forholdet vårt (vi har vært sammen i litt over to år). I tillegg så sliter han med depresjon, er det noe som kan være farlig når han røyker?
Tusen takk for svar

Kvinne, 16 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Weed, hasj, marihuana og grønt er ulike navn og to ulike produkter( hasj og marihuana) av cannabisplanten.  Hvis du vil kan du lese mer om cannabis her.
Du spør hva du kan gjøre for å få ham til å slutte. Det kan nok være lurt å starte med å ta en prat med ham om dette. Les deg litt opp på hva cannabis er i forkant, slik at du vet litt mer om det. Et godt utgangspunkt kan være å fortelle kjæresten din at dette er noe du har tenkt mye på, og som gjør deg bekymret. Videre er det relevant for deg å finne ut om dette er noe han ønsker å slutte med eller noe han vil fortsette med. Dersom han ønsker å slutte og trenger hjelp til dette, kan han snakke med Helsestasjon for ungdom eller helsesøster på skolen (begge har taushetsplikt). Vi har også en egen app for de som ønsker å slutte med hasj, den finner du her. I mange kommuner har de også egne hasjavvenningsprogram.
Ønsker han derimot å fortsette å røyke er det vanskeligere. Kort oppsummert, kan du vente og se om det ordner seg, enten ved at du må jobbe med å akseptere dette og la kjæresten din ruse seg som før, eller ved at han selv til slutt får nok/forstår dine bekymringer og selv tar tak i situasjonen – eller at du gjør det slutt.
Du lurer også på om det kan være farlig å være deprimert i forhold til cannabisbruk. Om cannabisbruk kan føre til depresjon er omdiskutert, og ulike personer reagerer ulikt på cannabis, men siden kjæresten din allerede sliter med depresjon vil vi råde ham til å være ekstra forsiktig. Vi vil også oppfordre ham til å søke hjelp hos lege/psykolog om han ikke allerede har gjort det.
Husk at du også kan prate med Helsestasjon for ungdom, helsesøster eller andre voksne du stoler på. Dette er ikke noe du trenger å takle alene.