Peth prøver

Jeg tar peth prøver for å kontrollere alkoholmisbruk selv om jeg aldri har hatt en verdi over 0.05. Som ble tatt uforberedt. Men jeg har nå ikke drukket siden midten av november 2017, altså et halvt år. Men likevel er prøvene på 0.03 som de har vært hele tiden, utenom den første. Hvorfor synker de ikke? Hvor lang tid tar det før de synker? Jeg har ikke fått i meg alkohol verken i mat eller drikke. Jeg har vært veldig streng på dette, da jeg har blitt fratatt førekort fordi fastlegen mente at 0.05 i prøveverdi var alkoholmisbruk. Jeg blir nå mistenkt for å drikke av helsevesenet og det liker jeg virkelig ikke. Jeg får ikke tilbake førerkortet fordi de mener jeg drikker alkohol.

Kvinne, 21 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dine prøver burde være rene dersom du ikke har drukket på 6 måneder. Hvofor de ikke er det, har vi ikke noe godt svar på. Det høres urimelig ut at du ikke skal få tilbake lappen nå. PETH-verdier mellom 0,03 og 0,30 regnes som tegn på moderat alkoholbruk. Det er jo ikke slik at man overhodet ikke kan drikke alkohol om man skal ha lappen.
Du bør få noen til å vurdere om det foreligger hjemmel for å tilbakeholde førerkortet i denne saken. Snakk med https://www.førerkortbeslag.no/ eller med Fylkesmannen i Hordaland om hvordan du skal gå frem for å få en vurdering.