Slutte å drikke

Hei,jeg har drukket tett de siste årene(hver dag) og har nå bestemt meg for at dette må ta slutt.Har ikke drukket på to dager men jeg har ingen abstinenser bortsett fra litt nattesvette og problemer med søvnen,hva ka grunnen til det være?Er det slik at de kan komme etter en uke eller to?Var overbevist om at de første to tre dagene var værst.eller er det slik at jeg har drukket for lite for å få abstinenser?Jeg er meget overrasket over denne positive opplevelsen
Hilsen NN

Mann, 54 år fra Sogn og Fjordane
(Spørsmålet er anonymisert. Red.)
RUStelefonen svarer:
Det kan hende du ikke er tilbøyelig til å få store abstinenser. I såfall er du jo ganske heldig. Det kan i noen tilfeller ta noen døgn før de verste abstinensene kommer. Dersom du bruker (visse typer) medisiner, kan dette også være med på å dempe abstinenser. De vil komme i løpet av noen dager, men før det er gått en uke eller to. I mange tilfeller kommer de verste abstinensene etter 36-48 timer og i de påfølgende døgn. Du sier ikke hvor mye du har drukket, så det blir vanskelig for oss å svare på om du har drukket «for lite».
Wikipedia har en temmelig god artikkel om alkoholabstinens:
https://no.wikipedia.org/wiki/Alkoholabstinens