Styrke Tramadol

Finnes Tramadol i flere styrker ? Har fått det hos legen tidligere i stede for Paralgin Forte siden jeg blir kvalm av de . Fikk beskjed om at dette var ganske likt Paralgin når det gjaldt styrke men synes ikke de hjalp noe på meg så mulig styrken har vært for lav …….

Kvinne, 51 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Ja, det finnes ulike styrker av Tramadol. De fleste kommer i form av kapsler eller tabletter á 50 mg., men f.eks. denne varianten fra Orion inneholder 37,5 mg. tramadol, og 325 mg. paracetamol. I tillegg så finnes Nobligan (samme virkestoff) i form av depottabletter á 100, 150 og 200 mg. Depottablett vil si at medisinen er langtidsvirkende, og gir en jevn stoffkonsentrasjon i blodet over lengre tid. Dersom du ikke opplever ønsket effekt av dosen du står på, kan du snakke med legen om muligheten for å øke doseringen, evt. bytte til depottablett eller et annet legemiddel.