Fluoxetin sandoz

Hei! Jeg begynnte på fluoxetin for ca seks måneder siden, doseringen som står på pakken og ifølge legen er 40mg daglig, men jeg tar mer.. jeg gikk opp til 60 og nå siste uken har jeg tatt 80, går ned i vekt og humøret er «lettere» enn noensinne, som om hjernen er på pause. Men mitt spørsmål er, er dette farlig på noen måte?

Kvinne, 19 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Fluoxetin Sandoz er et legemiddel som generelt ikke er forbundet med noen betydelig overdosefare, særlig dersom du ikke bruker andre lege- eller rusmidler samtidig. Men, det frarådes å bruke høyere dagsdoser enn 60 mg., da virkninger/bivirkninger av dette ikke er fullstendig kartlagt (ref. Felleskatalogens omtale av Fontex, som har samme virkestoff, avsnitt om dosering). Generelt vil også risikoen for uønskede bivirkninger øke i takt med størrelsen på dosen. Det er helt naturlig at man utvikler toleranse og dermed også trenger en høyere dose for å oppnå ønsket effekt, men dette bør kun gjøres i samråd med legen som skriver ut medisinene. Vi anbefaler derfor at du snakker med legen din om at du opplever et behov for dosejustering, slik at dere sammen kan enes om et forsvarlig opplegg. Dette er vanlig prosedyre, og ikke noe du trenger å være redd for å gjøre.