Sobril abstinenser

Hei. Har tatt sobril 3 ganger i døgnet siste 5 årene pga angst. 15mg x 2 og 25mg x 1. Nå har jeg begynt å trappe ned. Fjernet den ene 15 mg.
Legen min sa at jeg ikke ville oppleve så mye abstinenser. Men jeg holder på å bli gal. Holdt på i 2 uker nå. Blitt helt mørk under øynene og svetter og fryser og vondt overalt. Mister følelsen i ansiktet og verker. Når vil dette ta slutt?
Mvh meg

Kvinne, 34 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er vanlig å oppleve abstinenser når en trapper ned på Sobril. Det er individuelle forskjeller i hvor sterke og hvilke abstinenser man opplever, men de vanligste abstinensene av Sobril er stress, uro, angst, skjelvinger, søvnproblemer, hodepine og influensalignende symptomer. Siden du har tatt Sobril mot angst vil du nok i abstinensperioden kunne oppleve at dette blir forsterket, i noen tilfeller også verre enn det var i utgangspunktet før du begynte på Sobril. Abstinenser fra Sobril varer normalt fra 1- 2 mnd, men dette kan variere en del.
Du beskriver at du er veldig plaget av dette, og det kan tenkes at du vil ha behov for å trappe ned saktere. Vi vil derfor anbefale deg å kontakte legen din på ny, og fortelle hvordan du opplever abstinensene.