Jeg angrer på at jeg valgte ruskontrakt

Jeg har gått på ruskontrakt en stund nå hos helsesøster i forbindelse med at jeg ble tatt av politiet for narkotikamisbruk. Jeg er egentlig lei av å dra å urinere i kopp mens andre glaner på meg urinere. Jeg angrer meg på at jeg valgte påtaleunnlatelse og ikke bare tok bota med en gang.. Kan man trekke seg fra «frivillig ruskontrakt»? Og hvor mye pleier bota å være på når det er første gang man blir tatt? Ble tatt for hasjisj, tjener ingen penger heller egentlig.

Mann, 19 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Ja, du kan trekke deg fra «frivillig ruskontrakt». Gjør du det er det i så fall lurt å tenke gjennom mulige konsekvenser, veie fordeler opp mot mulige ulemper (hvor lenge det igjen av kontrakten, for eksempel).
Manglende oppmøte til prøvetaking, eller at du trekker deg, kan føre til at straffen må gjennomføres på en strengere måte. En bot pleier å være på noen tusen. Det kommer nok litt an på omstendigheter, din inntekt, hva du ble tatt for( mengde cannabis og/eller hvor påvirket du var) osv., og det kommer an på hvordan de vil reagere på at du trekker deg.