Abstinenser Sobril

Hei! Kunne dere skrive litt om senabstinenser etter benzodiazepiner? Synes leger har lite kunnskap om dette. Jeg ble dessverre avhengig av Sobril etter 2 måneders bruk. Fikk disse foreskrevet av psykiater. Fulgte en nedtrappingsplan hvor jeg fikk mye angst og uro. Nå er det 4 måneder siden nedtrappingen og jeg har fremdeles noe uro og nedstemthet. Det svinger veldig. Har også gode dager innimellom. Synes det er merkelig at man skal slite så lenge.

Kvinne, 54 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig å oppleve senabstinenser i lang tid etter bruk av benzodiazepiner. Dette kan arte seg ulikt, men ofte rapporterer folk om uro, angst, og søvnproblemer i opptil flere måneder, alt avhengig av omfang og varighet av bruken. Legger ved Helsedirektoratets informasjonsartikkel om abstinenser etter benzodiazepinbruk.
Legen din er ansvarlig for å følge deg opp. Dersom h*n ikke har kunnskap på feltet, kan du be vedkommende henvise deg til helsepersonell som har kompetanse på nedtrapping og (sen)abstinenser. Du kan også snakke med Retretten om dette, de har god veiledning og nyttige tips om hva som kan bedre situasjonen.