Paracet og ibux

Hei
Jeg lurer på om man kan bli avhengig av paracet og ibux? hvor mye er for mye per dag, og hvor går grensen fra å prøve å stoppe migrene knyttet til stress, angst og depresjon til å faktisk være avhengig. Jeg sliter veldig mye med meg selv, og får derfor hodepine om morgenen, er redd for å ta paracet i fare for å ville ta overdose eller bli avhengig.

Kvinne, 18 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell, og kan dessverre ikke gi deg et klart svar på dette – vi svarer kun på spørsmål om medisiner så sant de er rusgivende (noe Paracet og Ibux strengt tatt ikke er). Generelt kan vi likevel si at et høyt og regelmessig forbruk av denne typen medisiner kan medføre belastningsskader på indre organer (hovedsakelig leveren), og at du sånn sett burde bruke disse så moderat som overhodet mulig. Vi anbefaler derfor at du snakker med legen din om korrekt og forsvarlig medisinering av de plagene du opplever.
For øvrig skriver Felleskatalogen følgende om dosering av Paracet:
[opptil] 1-2 tabletter à 500 mg eller 1/2-1 tablett à 1 g 3 ganger i døgnet
og følgende om Ibux:
[opptil] 800-1200 mg pr. døgn fordelt på 3-4 doser.