Bekymret for kjæresten til bestevennen min

Kjæresten til min bestevenn driver av med rusmisbruk. Han er verdens beste gutt, men han ødelegger seg selv. Han drikker vodka hver eneste dag og blir gjerne drita i ukedagene. Vi er veldig close så jeg sover ofte med de i helgene. Da røyker han hasj konstant. Det er det første han gjør når han står opp og det siste før han legger seg. Han har i tillegg tatt masse andre stoffer, men det vet ikke bestevennen min noe om.
Hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en vanskelig å situasjon å være i – for ham, men også for deg. Det er frustrerende å være vitne til en slik situasjon du har lite eller ingen kontroll over. Her er det kanskje ingen klare fasitsvar på hva du skal gjøre, men du bør i hvert fall snakke sammen med vennen din om dette. Hva kjæresten til din venn velger å gjøre med sitt liv er helt opp til ham selv, og det er kun han som kan ta ansvar for sine valg. Du, eller kanskje helst din venn, bør ta en samtale med ham, hvor dere prøver å kartlegge litt hva han egentlig tenker om sitt forbruk, og om han har noen plan om å slutte. Hvis han har en plan om å slutte, bør dere prøve å høre konkret hvordan han har tenkt å få til det, slik at han har en mest mulig konkret plan å jobbe ut ifra. Spør i så fall gjerne litt om hvorfor han ruser seg på denne måten, og hva han selv føler at han trenger for å endre på det.
Hvis han derimot ikke har noen plan om å slutte, må vennen din selv ta stilling til om det er aktuelt å bli værende i forholdet eller ikke. Hvis kjæresten ikke ønsker å slutte selv, er det ganske små sjanser for at det skal skje noen endring.
Ettersom vi ikke vet så veldig mye om hverken vennen din eller kjæresten til vennen din, blir det vanskelig å være så mye mer spesifikke enn dette – men du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene hvis du vil diskutere situasjonen nærmere. Det er anonymt. Hvis de ønsker det, er både vennen din og kjæresten velkommen til å gjøre det samme.