Full av 1 øl ?

Går det an å bli full av en øl ? har hørt at det går an å bli full av en øl viste eg dirker den forte ??

Mann, 13 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du blir nok ikke full av å drikke en øl, men dersom du ikke er så veldig vant til å drikke alkohol, vil du nok likevel merke en viss grad av alkoholrus. Med andre ord blir du sannsynligvis litt brisen, men neppe full. Det er uansett en god ting: dersom du ikke er så vant til å drikke alkohol, bør du ikke ha som mål å bli full. Når du én dag skal prøve å drikke alkohol er det bedre at du går mest mulig forsiktig fram, slik at du gradvis blir kjent med hvordan alkoholen virker på deg, og hvor godt du tåler denne påvirkningen. Sånn sett bør én øl være mer enn nok i første omgang.
Men: ettersom du er såpass ung, tenker vi at du ikke bør drikke alkohol overhodet. Som ung og uerfaren er du mer utsatt for mulige bivirkninger og skadevirkninger enn hva voksne er. Vi vil oppfordre deg til å vente minimum noen år til før du evt. vurderer om du fremdeles er nysgjerrig på å drikke alkohol. Det er til ditt eget beste. Det er helt naturlig å være nysgjerrig på rusmidler, men dette er altså noe du bør utsette til du er litt eldre.