Gi bort C-preparater

Hvis man gir bort reseptbelagte C-preparater til noen, hva er straffen? Er snakk om 2x 75mg Lyrica.
Og hvis personen man gir det til tar skade av medisinen, vil straffen da bli større?

Kvinne, 17 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi er kjent med er det ikke ulovlig å gi bort reseptbelagte medisiner (med mindre de er klassifisert som narkotika, noe Lyrica/pregabalin per dags dato ikke er). Likevel er det gode grunner til at man ikke bør gjøre dette. All bruk av medisiner bør skje i samråd med lege – legen må hente opplysninger om pasientens helsetilstand, og derfra vurdere om det er grunnlag for å gi den aktuelle medisinen eller ikke. Dersom den det gjelder har behov for Lyrica (eller lignende medisinering), bør altså vedkommende selv ta kontakt med sin lege og forhøre om dette. På denne måten kan medisineringen foregå i mer kontrollerte former.
I Felleskatalogens medisinvettregler, skrives bl.a. følgende:
9. Gi aldri bort medisiner som du har fått på resept til andre. Ta heller aldri i mot slike medisiner fra andre.
Merk for øvrig at Lyrica har blitt oppgradert til et B-preparat.