Hvorfor er psykedeliske stoffer ulovlig?

Hei,
Jeg lurer på hva som er grunnlaget for den nåværende narkotika politikken, mer spesifikt om psykedelika. Hva er det som er grunnlaget for den nåværende politikken? Kommer den til å endres?
Psykedeliske stoffer (f.eks. DMT, LSD, 2C-x, LSA, meskalin, ibogain, psilocybin sopper, etc.) har blitt bevist i en rekke studier at de har en relativt lav risikoprofil, samt at de kan ha helsefrembringende egenskaper. I tillegg er ikke psykedelika fysisk skadende på kroppen, så den eventuelle risikoen ville vært psykisk. Disse stoffene (ihvertfall de fra plantemateriale) har vært brukt av enhver nasjon over hele verden i en eller annen sammenheng. De har vært en del av enhver kultur. De har vært effektive i forebyggende og behandling av depresjon, angst, schizofreni, PTSD, alkoholisme, opiodavhengighet, alkoholavhengighet m.m.
Jeg klarer ikke begripe hva det nåværende argumentet for å holde de ulovlig er, spesielt ettersom at det er en stor majoritet av mennesker som tar disse stoffene som opplever livsviktige innsikter og personlighetsforandringer. Det ligger ingen informasjon noe som helst sted over hvorfor eksakt disse stoffene er ulovlige, til tross for sine helsefremkallende virkninger.
Jeg har selv brukt diverse psykedeliske stoffer, og jeg kan si at det har i stor grad hjulpet meg enormt. Ja, det har vært litt utfordrende, men det å gå gjennom en slik prosess gjorde at jeg innså hva det var jeg selv gjorde feil og måtte fikse. I etterkant har jeg blitt et mye mer selvsikkert og glad menneske, ovenfor mitt gamle triste og destruktive jeg.
Det jeg lurer på er hva det er som får disse stoffene til å bli ansett på lik linje som bl.a. heroin og metamfetamin? Og, hvorfor de er ulovlige i det hele tatt?
Takk.

Mann, 18 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Dette er en interessant problemstilling, og det er mange som deler din oppfatning. Hva som ligger bakenfor narkotikapolitikken på dette området kan diskuteres; der finnes det mange mulige svar, men sannsynligvis ingen klare fasitsvar. Kort sagt er norsk narkotikapolitikk basert på to internasjonale konvensjoner; Den alminnelige narkotikakonvensjon av 1961 og Konvensjonen om psykotrope stoffer av 1971 (som var en tilleggsavtale der enda flere stoffer ble oppført). Her ble en rekke rusgivende substanser samlet på en liste, og gjort ulovlige.
Norge signerte selv på denne traktaten, og i 1967 tok vi i bruk denne modellen. Narkotikalisten, som er et produkt av denne modellen, definerer fremdeles hvilke substanser som er underlagt spesielle restriksjoner. Her behandles stoffene – som du sier – på lik linje, uavhengig av hvilken stoffgruppe de tilhører. Noen stoffer har stått på listen siden dag 1, andre har blitt tilføyet etter hvert, andre har blitt fjernet. Men grunnen til at vi fremdeles fører denne politikken handler nok minst i like stor grad om kultur/tradisjon, som om stoffenes egenskaper i seg selv. Forøvrig er det verdt å merke seg at en del av de som prøver psykedelika ikke har samme opplevelse som deg. Noen opplever både rusen og tiden etter som svært belastende.
Når det er sagt, så er det mange som føler at tiden er moden for å reformere narkotikapolitikken i Norge. Noen vektlegger cannabis og/eller psykedelika spesifikt, mens andre mener at narkotikapolitikken i sin helhet er feilslått. Det finnes en rekke organisasjoner som jobber for å få til endringer. Per dags dato har stortinget uttrykket et ønske om å innføre avkriminalisering. Men, om dette kommer til å skje, når det evt. kommer til å skje, hvor omfattende endringer det er snakk om og hvordan disse vil håndheves i praksis, vet vi dessverre lite om før et lovforslag er fremlagt og vedtatt. Der må vi simpelthen bare vente og se.