Kan man drikke alkohol når man går på selexid?

Hei, jeg er en jente på 17 som nettopp har fått urinveisinfeksjon. Jeg fikk beskjed om å begynne på en kur med selexid. Jeg lurte på om det da vil ødelegge kuren om jeg drikker alkohol midt i kuren?

Kvinne, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er ikke anbefalt og drikke alkohol under antibiotikakur, men dette henger ikke sammen med at virkningen av legemiddelet blir svekket. Derimot er det andre grunner til at du ikke bør drikke alkohol under behandlingstiden. Alkohol nedsetter til en viss grad kroppens egen evne til å bekjempe infeksjonen, i tillegg tåler kroppen dårligere alkholen dersom den har en infeksjon. Når du nå har fått antibiotika, så er det fordi legen mener du trenger det. Det er derfor best å la kroppen få restituert seg, og få tid til å bli helt frisk før man gjennopptar aktivitetsnivå og alkoholbruk.