Politi – har politiet lov til å ta telefonen min uten noen grunn?

Har politiet lov til å ta Tlf min uten noen grunn? For ikke så lenge siden ble jeg stoppet og de ransaket meg og bare tok Tlf min så måtte jeg sitte på politistasjonen i 3-2 timer jeg hadde skole dagen etter.

Mann, 17 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Politiet har ikke lov til å beslaglegge telefonen din uten grunn, men så sant de har skjellig grunn til mistanke – det vil si god grunn til å anta at du har vært involvert i en kriminell handling, kan de det. Telefonen din ble sannsynligvis beslaglagt fordi de antok at de ville finne bevismateriale på den, og tok den før du fikk anledning til å fjerne eventuelle bevis fra den.
Dersom du føler deg feilaktig behandlet av politiet, kan du vurdere å melde klage.