Rusproblem?

Hei:) jeg er en glad og posetiv gutt som liker og være med venner…..alltid vært gla i en fest, men nå føler jeg det har gått alt for langt….kan begynne med og si at moren min er narkoman (herion) og farfaren min er alkoholiker, og har andre familiemedlemmer også som er alkoholikere….
Jeg var vel 16 år første gang jeg prøvde hasj, var full da, så jeg hatet det, gikk ca 1 år før jeg prøvde det igjen, da edru, og jeg likte det greit nok. Så fikk jeg meg nye *kompiser* som ikke var så bra for meg, jeg begynte og prøve ut andre stoff som: Extasy, kokain, 2cb, amfetamin, og diverse andre ting, jeg har bare prøvd 2cb og amfetamin 2 ganger, men hasj røyket jeg kansje 3-4 ganger i månden. Jeg går på ruskontrakt på skolen min for øyeblikket, og det er jeg glad for! Jeg har så innmari lyst og slutte med dette, men føler meg for *svak* til og gjøre dette!!
Med tanke på moren min spesielt, har jeg ikke lyst å gå i hennes fotspor, men hvordan skal jeg gå frem med dette *prosjektet*?? Pappaen min er den beste på jord og han hadde blitt sønderknust hadde han vist alt dette…. ruskontrakten på skolen kommer bare 1 gang i månden, så jeg har god tid til og få ut alle stoffer på denne tiden….jeg har lurt på og spørre om og få urinprøve hver uke, for min egen del….men lurer på om politiet da stiller mye spørsmål rundt dette….mange kompiser vet jeg driver med dette, og har sagt det til noen i familien min, at jeg har prøvd stoff men ikke bruker det dagligdags….jeg føler livet mitt ikke er verdt så mye (er IKKE sucidal) etter jeg har tatt et stoff, sier fet samme hver gang, dette er siste gangen….som sagt bruker som regelen ikke *harde stoff* kansje på fest og det har hendt at jeg har skulket skolen også pga dette, men jeg vil bli helt rusfri, også alkohol, jeg har en dårlig vane med og kontakte folk og spør om extasy når jeg drikker alkohol med venner og på fest…..
Takker for svar….

Mann, 18 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
For det første vil vi si at det er veldig flott å høre at du ser på deg selv som en glad og positiv gutt. Da er det kanskje mye som er på plass i livet ditt, mye du trives med, og mye å bygge videre på. Det er også bra at du tar kontakt og søker hjelp når det er ting du opplever som vanskelige. Rusbruk har skapt en del problemer for deg og du opplever at du ikke er verdt så mye. Den følelsen kan på en måte hjelpe deg til å ville kutte ut alt. Men på den annen side kan den forsterke seg dersom rusbruken fortsetter, særlig hvis den øker i omfang.
Motivasjonen for, og ønske om endring, er viktige faktorer for å lykkes. Den motivasjonen virker det som du har. Du har mange gode grunner til å slutte, både for din egen del og din egen fremtid, og fordi du har familie som sliter og derfor er du i risikosonen (kanskje mer enn andre på din alder). Da har du i grunnen bestemt deg og neste spørsmål er hvordan du skal få det til?
Viljestyrke og motivasjon er for noen nok. De bestemmer seg, og etter det lar de bare være å bruke rusmidler. Andre trenger hjelp til både å forstå rustrangen, og hvordan de kan la være å misbruke rusmidler. Politiet tilbyr bare kontroll i slike sammenhenger, og ikke terapi eller samtaler. Derfor er det kanskje lurt om du kontakter helsestasjon for ungdom der du bor eller fastlegen som kan henvise deg til spesialist i rusmisbruk (ofte en ruskonsulent). Du kan be dem om ekstra oppfølging, både med flere urinprøver og samtaler, kurs osv. Oppsøker du hjelp så prøv og ikke skamme deg over det. Det du gjør er å ta ansvar for ditt eget liv, og hvordan du vil at det skal bli for fremtiden.
Noe av det aller viktigste slik vi ser det, er din omgangskrets. Slik vi forstår det, har du nyktre venner og andre venner som er litt mer utprøvende, og du kjenner folk som kan skaffe MDMA/ecstasy og sikkert andre ting. Det er denne omgangskretsen det er viktig å bryte med. Gjør du det, blir dette mye lettere for deg. Gjør du det ikke, kan det bli nærmest umulig å holde deg unna rusmidler. For eksempel: Hvis du har drukket noen øl (e.l.) og du vet at du kan bare sende en sms eller ringe for å skaffe rusmidler, vil det være vanskelig å la det være. Eller hvis du er i «fuktig lag» sammen med folk som bruker andre rusmidler, vil det bli vanskelig å si nei.