Tramadol abstinenser

Hei, har brukt en del nobligan retard 200mg over en 30 dagers periode. Det begynte da jeg kjøpte 100stk og elsket ruser av 3x200mg. Toleranse kom fort. Hvordan skal jeg gå fremover nå? Tok ikke i dag og skalv kraftig. Takk.

Mann, 26 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er helt normalt å få abstinenser når du slutter på Nobligan etter å ha brukt det en stund. Vi er ikke helsepersonell og kjenner ikke din helsetilstand, men på generelt grunnlag vil vi anbefale deg å trappe ned. Du må forvente abstinenssymptomer, men jo saktere du trapper ned, jo mindre plaget vil du bli. Det viktigste er at du lager en plan for hvordan du skal gjøre det. Synes du det er vanskelig å vite hvordan du skal gå frem kan du ta en titt på ROP sin nedtrappingskalkulator. Men husk at dette ikke er en fasit.
Dersom du synes dette blir for vanskelig på egenhånd, kan du kontakte legen din for å få en nedtrappingsplan.