Kjæresten/Samboeren røyker hasj

Kjæresten min røyker hasj hver dag. Han har flere ganger lovet meg å slutte, nå har jeg sakt at det er enten meg eller hasjen. Han vet også at begge foreldrene mine er narkomane men allikevel så tar han ikke hensyn til grensene mine. Jeg lurer på hvem jeg kan kontakte for hjelp da han ikke klarer og slutte på egenhånd, kanskje om det finnes en plass han kan gå i samtale?

Kvinne, 21 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er fint at du setter grenser og stiller krav til kjæresten din om noe som er viktig for deg. Hvis han er motivert, og ønsker hjelp til å slutte, kan han få hjelp. Mange kommuner tilbyr hasjavvenningsprogram (HAP) og du finner informasjon om tilbud i Østfold på hasjavvenning.no. Han kan ta direkte kontakt for behandling og trenger ikke innsøking fra lege. Vi vet ikke hvor gammel kjæresten din er, men er han 20 år(enkelte steder opp til 25 år) eller yngre han kan også få hjelp på helsestasjon for ungdom der han bor. Hvis ingen av disse tilbudene passer for han må han ta kontakt med fastlegen for innsøking til behandling. En ruspoliklinikk vil ofte være ett tilstrekkelig tilbud i hans situasjon, men det finnes også andre behandlingstilbud.