Quetiapin dosering

Hei. Jeg har fått skrevet ut Quetiapin Sandoz 25mg fra legen mot søvnvansker. Legen sa jeg skulle ta 1-2 og ikke mer. Men når jeg leser på pakningen står det at normal dose er mellom 150 og 800 mg. Jeg har derfor et par spørsmål ang dette:
– Kan jeg ta mer en 2 tabletter dersom det ikke virker ettersom det står at det er normalt å ta en mye høyere dose en 50mg? Sliter veldig mye med søvn så tviler på at en så lav dosering vil funke når det er normalt å ta så mye mer av dette legemiddelet.
– Hvorfor sa legen at jeg ikke skulle ta mer en 2 når pakken så å si sier at det ikke er farlig å ta opp til 800mg som er ca 32 tabletter? Å jeg vet at det finnes tabletter på 100mg og 300mg som folk tar daglig?
Hilsen forvirret jente som ikke skjønner hvor mange tabletter som kan tas.

Kvinne, 17 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi som jobber her er ikke helsepersonell. Vi kan derfor ikke gi råd om hvilken dose du bør ta.
Men det vi kan si er at Quetiapin Sandoz brukes for ulike lidelser, og de høye dosene du nevner brukes som regel ved behandling av psykiske lidelser.  Bruker du det for å få sove er det vanlig med mye lavere doser. Du kan lese mer om dette på siden vår om Seroquel(som har samme virkestoff).
Har du spørsmål om dosering, eller føler at medisinnen ikke hjelper, er det best at du snakker med legen din slik at dere kan finne en annen løsning for deg.