Tesofensine

Hei!
Jeg har levert inn noen bokser med kosttilskudd på apoteket. Produktet heter Tesonfensine og skal være et slankemiddel. Apoteket påstår det er narkotika. Har ikke svart dem enda. Hva skal jeg gjøre og svare. Vil jo ikke risikere å bli anmeldt.

Mann, 62 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Tesofensine regnes som et legemiddel, men har ikke markedsføringstillatelse i Norge. Tesofensine tilhører en kjemisk gruppe som heter phenyltropaner og vi kan ikke se at den er oppført på narkotikalisten, men det er mulig at det regnes som et kokainderivat. Trenger du å få bekreftet statusen på dette virkestoffet vil vi anbefale deg å kontakte Statens legemiddelverk.
I Norge er det ikke lov å privatimportere legemidler. I utenlandske nettbutikker kan du også finne «kosttilskudd» som også inneholder legemiddelstoffer. Kanskje det var derfor du fikk inntrykk av at det var et kosttilskudd? Du kan lese mer om reglene for privatimport av hos Statens legemiddelverk.
Vi er usikre på hva det er du skal svare apoteket på. Vi vil ikke anta at apoteket trenger noe mer informasjon fra deg, med mindre du ønsker å få disse boksene tilbake. Det enkleste er nok å bare la apoteket beholde disse boksene.