Amfetamin – ble stoppet av politiet på mandag

Brukte amfetamin på søndag 06:00, ble stoppet av politiet på mandag 15:00, tok blodprøver rundt 17:00,., hadde brukt en del, . .. mister jeg førerretten ? De mistenkte meg for å ha røyket hasj.. 36 timer hadde gått

Mann, 27 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Amfetamin vil kunne påvises på vanlige rustester i 1-2 dager i blod, og i 2-10 dager i urin. Hasj kan påvises i blod opptil 24 timer etter inntak, og 2-7 dager i urin (enkle/sjeldne inntak). Om du mister førerretten avhenger bla. av mengden amfetamin og/eller hasj de evt. påviser på prøvene. Om du tidligere har blitt straffet for bruk eller oppbevaring av narkotika kan også ha betydning for straffeutmåling. Du kan lese mer om rusmiddelgrenser i trafikken på OUS. Se også Forskrift om faste grenser for påvirkning av andre berusende eller bedøvende middel enn alkohol m.m