Kjøre med ruspåvirket

Hvis man er pasasjer i en bil der man VET at sjåføren er påvirket av hasj, og til og med røker når personen kjører bil. Blir man da ansvarlig for å melde i fra til Politiet. Kan pasasjeren få trøbbel for at den vet at sjåføren er hasjpåvirket? Personen kjører også påvirket når den har barnet sitt i bilen. Og hva med hvis man har besøk i sitt hjem og gjesten har med seg hasj inn i hjemmet ditt. Og det blir oppdaget av eventtuelt politi er da eieren av boligen medskyldig?

Kvinne, 36 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi er kjent med er ikke medpassasjer eller eier av bolig ansvarlig for og melde ifra til politiet på generelt grunnlag. Men, når det er barn i bilen eller i hjemmet, som utsettes for omsorgspersoner rusbruk, gjelder andre lover. Er du bekymret for en ruspåvirket bilfører anbefaler vi deg å ringe politiet og søke hjelp hos dem. Si ifra at du ønsker råd, og at du ikke kan navgi personen hvis du ikke vil det. Når det gjelder barnet som sitter på med ruspåvirket sjåfør bør du også snakke med politiet om det. Brukes det rus i hjemmet der barnet bor eller er på besøk, og på en slik måte at det kan skade barnet, bør du søke råd hos barnevernsvakten i Østfold. Se mer om regler for påvirket kjøring her.