Bekymret for at kjæresten ruser seg

Hei, jeg er bekymret for at kjæresten min ruser seg. Han spør meg om jeg synes det er greit at han tar Ritalin. Jeg sier jo selvfølgelig nei. Hva burde jeg gjøre?

Kvinne, 15 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du tør å si hva du mener til han. Om han spør deg om din mening, må han tåle å høre den. Om han tar hensyn til det du sier, blir en annen sak. Om han ikke bryr seg om at du ikke liker det og bruker Ritalin uansett, er det hans valg. Da må du avgjøre hvordan du skal forholde deg til det. Om det er å avslutte forholdet eller å godta at han bruker Ritalin/andre rusmidler, må du selv avgjøre. Du skriver ikke noe om hvor mye han ruser seg eller på hva. Hvis han har problemer med rus eller du er veldig bekymret for han, bør du vurdere å snakke med noen voksne om det. Enten dine foresatte, hans foresatte eller for eksempel en lærer, helsearbeider/sosialarbeider på skolen eller på Helsestasjon for ungdom.