Familien bryr seg ikke

Hei
Har prøvd å fortelle om kjæresten min sine rusproblemer til familien hans da jeg trenger deres hjelp.
Men det er som de lukker ørene. De har liksom nok med sitt og må ha fysisk bevis osv…
har dere noen råd?

Kvinne, 32 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette er frustrerende. Det eneste du kan gjøre er å være helt ærlig og fortelle om situasjonen slik den er. Det er også viktig å ikke skjule ting  eller lyve på vegne av ham for og fremstille ting bedre enn de er.
Du skriver at familien ikke bryr seg, og i noen tilfeller kan nok det være riktig, men i de aller fleste tilfeller bryr familiemedlemmer seg om hverandre. Kanskje handler det mer om at du kommer med en vanskelig beskjed? Det kan være vanskelig for familien å vite hvordan de skal håndtere dette. Noen ganger kan det faktisk føles lettere å nekte for at situasjonen er slik den er.
Dessverre er det eneste du kan kontrollere hvordan du skal forholde deg til denne situasjonen. Hva med å søke støtte et annet sted enn hos hans familie? Du kan for eksempel kontakte Pårørendesenteret eller Veiledningssenteret for pårørende.