Hvor lenge sitter suget etter å ha slutta med amfetamin?

Hvor lenge sitter suget etter å ha slutta med Amfetamin???? Jeg har tatt det hver dag i 5 år. Dosene har vært veldig små… Fra 0,1 til toppen 0,5…. Si gjennomsnitt 0,3 i døgnet…

Mann, 54 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er veldig individuelt. Når det gjelder sug etter rusmidler, er det vanlig å skille mellom fysisk og psykisk sug. Fysisk sug handler om kroppens trang til å få i seg et bestemt stoff, mens psykisk sug handler mer om det mentale, og hva du føler at amfetamin gjør for din mentale velvære. Når det gjelder fysisk sug, er det ofte sånn at det verste er overstått etter noen uker, noen ganger også mindre enn som så. Men når det gjelder psykisk sug, er det mer innviklet, og avhenger av din personlighet og hvordan du er skrudd sammen. Noen personer kan slutte med amfetamin og slutte å tenke på det etter forholdsvis kort tid, uten større problemer. Mens andre kan kjenne på et sterkt savn i måneder, til og med år. Det kommer nok litt an på hva slags liv du lever, og om du klarer å fylle tiden og tankene dine med andre ting enn amfetamin. Men uansett er det ofte sånn at jo lengre tid som går uten å bruke amfetamin, desto mer normalt føles det gradvis å ikke bruke det. Det handler om å gi det nok tid, og finne en måte å leve på som du føler at fungerer for deg, også uten amfetamin. Kanskje kan det være greit å snakke med noen dersom du synes livet er vanskelig uten amfetamin, f.eks. venner/familie, en terapeut eller annet helsepersonell.
Du er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon dersom du vil snakke nærmere om dette. Se også vår guide Hjelp til å slutte med amfetamin.