Pensjonist – selvhjelpsprogram på nett for alkohol?

Finnes det nettbaserte selvhjelpsprogram – alkohol i tillegg til de som skjer i regi av Bergensklinikken (det programmet finnes ikke lenger). Ville bli glad over å få svar på dette.

Kvinne, 74 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi er dessverre ikke kjent med noen norskspråklige selvhjelpsprogram på nett. Det er riktig at Bergensklinikkene har hatt dette tidligere, men på sine sider skriver de ikke at programmet er nede for godt, men snarere at de jobber med en ny og forbedret versjon. Når denne blir tilgjengelig har vi dessverre ikke oversikt over, men du kan sjekke innom med jevne mellomrom og se om den dukker opp igjen.
Når vi forsøker å søke opp dette finner vi riktignok ett treff i tillegg til Bergensklinikkene sitt tilbud, men vi kjenner ikke programmet godt nok til å gå god for kvaliteten. Du kan likevel prøve å sjekke den ut – på EasyChange sine hjemmesider – kanskje kan den fungere for deg? Tipser også om vår egen app Drikkevett, og vår guide Hjelp til å slutte med alkohol. Se også sidene til Selvhjelp Norge – der vil du kanskje ikke finne noen øvrige nettbaserte tilbud, men det finnes likevel andre selvhjelpstilbud som kanskje kan være aktuelle for deg.
For øvrig, dersom språket ikke er noen hindring, kan du jo også forsøke å søke noe lignende som «selv-help program alcohol online» på nett. Da vil du få mange treff. Noen er helt sikkert gode, andre er helt sikkert mindre gode, så det kan være greit å ha en litt kritisk innstilling til søkeresultatene.