Skadevirkning på langvarig amfetaminbruk i terapeutiske doser

Hei
Jeg har brukt amfetamin daglig i 20år, ikke for rusens skyld men for å fungere i hverdagen, forbruket har ikke forandret seg siste 10 årene og døgndose ligger på 0,2gram døgnet, Uten amfetamin får jeg ikke gjort noe, får dårlig konsentrasjon, gidder ingenting, alltid trøtt og sliten og sover gjerne opp til en uke i strekk, for å så komme meg opp der jeg fungerer i noen dager men etter noen dager sovner jeg igjen og ligger gjerne i senga en uke til. til slik har syklusen min alltid vært.
Dette er grunnen til jeg bruker amfetamin, slik jeg kan leve et normalt liv der jeg fungerer i hverdagen, jeg har ingen helseproblemer og ingen behov for å ruse meg på amfetaminen. Jeg bruker amfetamin som medisin.
I grunnen har jeg ikke lyst på amfetamin i det hele tatt jeg er møkk lei av å måtte ta amfetaminen, men jeg må ta det for å fungere sosialt og kunne fungere i hverdagen.
Ritalin blir jeg dårlig av så det gidder jeg ikke bruke
Når jeg gikk på skole la snitt karakter min på 2 blank, og jeg droppet ut fra vidergående 3 ganger. Fjerde gang jeg prøvde meg på vidergående kom jeg en dag på skolen påvirket av amfetamin jeg fikk med meg alt læreren fortalte, begynte å bruke amfetamin hver dag før skole start og da ble det kjekt å gå på skole, karakter snittet steg fra 2 blank til 5,2 i snitt, ser man bort fra karakteren 3 i gym hadde snittet ligget nærmere 5.5 🙂
Denne erfaringen dro jeg med meg i arbeidslivet der jeg forsatte med å bruke små mengder amfetamin daglig.
Utdanner meg nå innen biokjemi og skal ta Dr. grad innen kreftforskning.
.Jeg kjenner meg ikke igjen på beskrivelsene til helse vesenet angående langvarig amfetamin forbruk og bivirkninger.
Hvilke skade virkninger har amfetamin bruk som mitt over lang tid?

Mann, 38 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Hvilke skadevirkninger du får av amfetaminbrun over tid, er veldig avhengig av hvordan du bruker det, hvordan du lever, hvordan du er skrudd sammen, kvaliteten på stoffet etc etc.
Når helsevesenet snakker om skader av langvarig amfetaminbruk, er det følgende de har i tankene:
De som bruker amfetamin som rusmiddel, risikerer å oppleve en rekke negative virkninger. De liker gjerne å ta store doser hyppig, ofte med sprøyte. I tillegg bruker de ikke sjelden en hel rekke andre rusmidler som kan være med på å forsterke skadevirkningene. Folk som misbruker tyngre stoffer lever ofte veldig usunt ellers også: Dårlig kosthold, dårlig hygiene, usunn livsstil, ingen penger til tannhelse osv. Ofte er folk som lever på kanten av samfunnet veldig sårbare for psykiske plager og lidelser. I noen tilfeller kan nok også folk som er tilbøyelige til å få psykiske lidelser søke mot rus (som igjen kan forsterke slike tilbøyeligheter). Amfetamin er også et stoff som i store mengder over tid kan gi skadevirkninger som:
• uro, angst, irritabilitet og rastløshet
• humørsvingninger
• søvnløshet
• endringer i libido (som i lengden kan gi uønskede effekter)
• overdrevet følelse av ens egen betydning
• obsessiv atferd
• paranoia, og i noen tilfeller psykose
• sykdommer som følge av dårlig kosthold
• sykdommer som følge av sprøytemisbruk
I tillegg kommer en rekke negative helseeffekter som følge av bruk av andre stoffer og på grunn av livsstil.
Amfetamin som omsettes på gaten er ofte uren og inneholder en haug med andre stoffer som er med på å gjøre det mer skadelig.
Hvilke skade virkninger har amfetaminbruk som ditt over lang tid?
Dersom du bruker (medisinsk) amfetamin som er helt ren og har et sunt liv ellers, er det ikke sikkert det trenger å skade deg veldig mye. Et problem er avhengighet, noe du selv synes å antyde at du opplever.
Dersom du har brukt dette i 20 år, merker du jo selv hvordan det har påvirket deg forøvrig. Du sier at «Uten amfetamin får jeg ikke gjort noe, får dårlig konsentrasjon, gidder ingenting, alltid trøtt og sliten og sover gjerne opp til en uke i strekk, for å så komme meg opp der jeg fungerer i noen dager men etter noen dager sovner jeg igjen og ligger gjerne i senga en uke til.» Det du opplever uten amfetamin, er ganske vanlige bivirkninger. For de fleste går dette over etter noen uker maks. Dersom det er slik du alltid har hatt det, tyder det på at du lider av en eller annen sykdom som du bør få hjelp til å behandle.
Det er mulig amfetamin fungerer så bra som det gjør fordi du har en lidelse eller sykdom som bør behandles med amfetamin. Det kan være narkolepsi, ADHD eller andre sykdommer. De som har slike lidelser vil ofte ha det bedre ved å bruke terapeutiske doser amfetamin. Spørsmålet er da om ikke du burde snakke nærmere med helsevesenet om dette, og be om å utredes. Hvis det finnes et medisinsk behov for amfetamin, vil du ev. kunne få nøyaktig den dosen du trenger, gjennom medikamenter produsert under kontrollerte former.