Min ekspartner har problemer med helsen og rus, hvordan kan jeg hjelpe ham?

Har en eks som er offshorearbeider. Han drikker hver dag i friperioden på 4 uker. Drikker fra han står opp til han legger seg. Han har en sånn promilletester og den viser over 1 hver gang han blåser om det er om morgenen eller kvelden. Om morgenene har han løs mage og springer på do ganske mye.Noen ganger blør han. I tillegg røyker han mye. Om morgenene hoster han til han brekker seg og spyr opp slim.Dette kommer både fra nese og munn. Han har også gul farge på det hvite i øynene. Han drikker vin, gin og brennevin som konjakk og gammeldansk osv.. Men så kommer utreisedagen og han har aldri hatt problemer med å være på jobben de 14 dagene han skal. Han mener selv han ikke har noe problem men har sagt han ikke er frisk uten at han vil si hva som er galt. Han er en type som stikker hodet i sanden og tar ikke tak i ting. Jeg vil så gjerne hjelpe men hvordan skal jeg gå fram?

Kvinne, 50 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om din ekspartner har en del utfordringer, både knyttet til rus, helse, og uvillighet til å ta tak i disse tingene. Du beskriver ulike fysiske symptomer som helt klart burde ha vært sjekket hos legen eller annet helsepersonell, dersom dette ikke har vært gjort allerede. Men, dersom han ikke ønsker hjelp fra deg (eller noen andre), er det dessverre ganske begrenset hvor mye du kan gjøre. Det finnes hjelp å få, men han er nødt til å oppsøke dette selv. Om han gjør det eller ikke, er det han selv som er ansvarlig for å bestemme, og du kan nok ikke gjøre så mye annet enn å forsøke å motivere ham. Men, du kan jo vurdere om du skal gi en bekymringsmelding til legen hans, slik at legen i hvert fall kjenner til dette, og kan vurdere om din ekspartner skal kalles inn til en samtale.