Nedtrapping på Valium

Skulle egentlig på avrusning fra alkohol, men mistet broren min og begynte på 20-30mg valium i 2 uker og så begynner nedtrappingen neste uken 4stk 5mg, så 3stk5mg, så 2stk5mg og 2stk5mg igjen en uke, neste uke skal jeg ha en 5mg så er det slutt. Skal da få begynne på concerta. Merker allerede at tablettene ikke funket noe nesten når jeg var nede på 10mg. Sliter veldig veldig mye med angst/sosial angst og på 20mg fungerte jeg veldig bra jeg har ikke følt meg så normal på årevis. Jeg kjenner allerede ubehag og lurer på om jeg kommer til å få mye mere? Siden den har ganske lang halveringstid også.

Kvinne, 18 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er forskjell fra person til person hvor sterke abstinensene blir og hvilke symptomer de får. Dosering og lengde på behandlingen spiller også inn. Det er derfor vanskelig å si hvordan dette kommer til å bli for deg. Økt angst og uro er imidlertid vanlige symptomer, så det kan være lurt å forberede seg på at det kan blir verre. Snakk gjerne med legen din om bekymringen din, så kan dere finne ut hvordan dere kan håndtere dette best mulig.