Cannabis og kvalme

Hei. Har i den siste tiden røyket én gang daglig med hasj det siste året. Blir ofte sulten av dette, så spiser utrolig mye på kvelden. Spørsmålet mitt er enkelt. Den siste tiden har jeg vært kvalm når jeg våknet. Jeg er oppe i rett tid (07:00) hver dag, men etter at jeg har vært våken i 30 minutter, blir jeg ofte veldig kvalm. Jeg er utrolig redd for at det kan være noe skummelt. Kastet opp for 1. gang i dag, og etter dette, er alt bra. Snakket med ansatte på jobben, som spurte om jeg hadde sure oppstøt eller halsbrann, noe jeg også har hatt den siste tiden.
Kan det være magesår eller noe enda skumlere? Kan det være inntak av mat på kveld som også gjør dette? Spiser sjeldent frokost.
Jeg trener også hver dag (styrketrening)
Har ikke plager med kvalme utover dagen, KUN på morgenen. Hva kan det være? Skal jeg kontakte legen min?
Håper på et positivt svar

Mann, 26 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og skal være veldig forsiktige med å gi noen bastante svar eller uttale oss om hva årsakene (utover cannabisbruken) kan være.
Det en har sett eksempler på blant (noen) hyppige cannabisbrukere, er ulike varianter av kvalmeplager. Slike fenomener kan variere fra såkalt cannabinoid hyperemesis-syndrom til mer vage tilstander av kvalme, særlig når en ikke har fått i seg cannabis.
Det kan altså være cannabisbruken din som er årsaken. Det trenger ikke være mer alvorlig enn at det går over dersom du slutter. Hvis du ønsker å sjekke dette selv, er du nesten nødt til å slutte med cannabis lenge nok til å se om det blir bedre. Hvis du slutter i et par måneder og det fortsatt er like ille, kan du trolig regne med at det er andre årsaker til kvalmen.
Om det er andre årsaker (magesår e.l.) kan vi ikke gi deg et godt svar på. Dette kan du ganske enkelt sjekke hos legen din.
Hvis du har førerkort: Vær oppmerksom på at ved daglig bruk av cannabis vil du ikke fylle helsekravene til førerkort og dette er legen pliktig å melde fra om (lappen din vil da bli inndratt). Det er selvsagt ingen ting i veien for å snakke med legen om dine symptomer uten å nevne cannabisbruk.