Fant ein grønn og ein lilla tablett på soverommet til vårt 18 år gamle barnebarn

Er bestefar som fant ein grønn og ein lilla tablett på soverom vårt 18år gamle barnebarn brukte ein del i sommer. Begge har rund form med tallet 5, lurer på om det er rusmiddel eller kva det kan være.Har brukt rusmidler sporadisk, men påstår å være ferdig med det, er klar til å yte hjelp om barnet slit med problem i skjul. Kva er dokkers meining videre?

Mann, 65 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi har forsøkt å finne disse tablettene ved hjelp av Felleskatalogens identifikasjonssøk, og har funnet flere tabletter som mer eller mindre kan stemme overens med beskrivelsen. Hvilken av disse tablettene du evt. har funnet er vanskelig for oss å si, men dersom du forsøker å søke der selv, vil du kanskje kunne se om noen av treffene stemmer overens med tablettene du har funnet. Men, dersom du ikke får noen treff, kan det tyde på at tabletten ikke er registrert som et legemiddel i Norge. Hva det i så fall kan være, blir dessverre veldig vanskelig for oss å si noe om. Man kan i prinsippet fremstille veldig mange ulike stoffer i tablettform, både av godkjente legemidler, illegale rusmidler, samt helt andre typer tabletter (f.eks. pastiller o.l.).
Uansett tenker vi at du bør spørre barnebarnet ditt direkte om hva slags tablett dette er. Kanskje får du et ærlig svar, kanskje ikke. Likevel er det en god ting å være helt tydelige på at dere er klare for å yte hjelp, så sant han eller hun selv ønsker en slik hjelp. Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat for en samtale omkring dette, dersom du ønsker det.
Dere kan spørre på et apotek om de kjenner igjen tablettene. Trenger dere en prat med hjelpeapparatet, kan dere sjekke Bergensklinikkenes drop-in tilbud til familier og andre pårørende.