Kan jeg kjøre bil etter å ha tatt 1 tablett Nobligan /Tramadol?

Hei, har 2 spørsmål vedr. Nobligan /Tramadol.
Jeg har resept på Nobligan 50mg og fått utlevert det i dag,
Kan jeg kjøre bil etter å tatt 1 tablett?
Vet du om denne medisinen står oppført i politiets liste som ulovlig å bruke under bilkjøring?
(Spørsmålet er anonymisert av redaksjonen)

Mann, 73 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi sender ikke svar på epost. Dette er en anonym tjeneste hvor alle spørsmål og svar publiseres på nett.
Ja, Tramadol er regnet som et potensielt rusgivende medikament og derfor underlagt klare restriksjoner for bruk i forbindelse med bilkjøring. Hvorvidt du kan ta en før du skal kjøre kommer helt an på hvor lenge du har brukt medikamentet og hvilke doser du står på. Det er foreskrivende lege sitt ansvar å informere om disse reglene.
Her er reglene din lege forholder seg til: Førerkortveileder KAPITTEL 14.1  (om legemidler og helsekrav til førerkort). Bla ned og les om «opioider ved kortvarig smertebehandling» eller «opioider ved langvarig smertebehandling» (alt etter hva som er aktuelt for deg).
Se også vår artikkel om Legemidler og bilkjøring
Dersom du fortsatt ikke finner svaret, ta det opp med din lege.