Kompisen min har mista lappen pga edruelighet

Hei
Kompisen min har mista lappen pga edruelighet. Fikk brev om dette. Men ingen dato for NÅR lappen kunne fås igjen.
Har levert negative rustester, siden april nå. Via barnevernet.
Ingen kan si når han kan få igjen …
noen som kan svare på dette?

Mann, 42 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår deg slik at kompisen din har mistet lappen fordi han (grunnet manglende edruelighet) ikke fyller helsekravene, altså ikke fordi han har blitt tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand. Du sier ikke hvilket rusmiddel det er snakk om eller hva slags førerkort han har (gruppe 1, 2 eller 3). Du sier heller ikke hvilken instans som har inndratt lappen hans (fastlege eller andre?). Vi må derfor svare på veldig generelt grunnlag.
Førerkortveilederen fra Helsedirektoratet, kapittel 14 Midler (alkohol, rusmidler og legemidler) som kan påvirke kjøreevnen (§§ 35-37 helsekrav til førerkort) finner du retningslinjene.
Utdrag fra veilederen
Alkohol
Avhengighet av alkohol, langvarig høyt inntak av alkohol eller skadelig bruk av alkohol, der alkoholbruken kan føre til forstyrrelse i atferd og gi helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko.
Førerkortgruppe 1
• Helsekrav oppfylt etter seks måneder der månedlig oppfølging viser avholdenhet og normalisering av biologiske prøver som avspeiler alkoholforbruket.
• Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett med varighet for inntil ett år om gangen i tre år forutsatt at minimum kvartalsvis oppfølging viser kontrollert bruk.
• Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett med inntil fem års varighet, før den kan gis med vanlig varighet.
Førerkortgruppe 2 og 3
• Helsekrav oppfylt etter ett år der månedlig oppfølging viser avholdenhet og normalisering av biologiske prøver som avspeiler alkoholforbruket.
• Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett i inntil ett år om gangen i tre år forutsatt at minimum kvartalsvis oppfølging viser kontrollert bruk.
• Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett med inntil tre års varighet, før den kan gis med vanlig varighet.
Andre rusmidler
Førerkortgruppe 1
• Helsekrav oppfylt etter seks måneders rusfrihet dokumentert ved egnede prøver.
• Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år om gangen i tre år forutsatt at umeldte kvartalsvise kontroller viser fortsatt rusfrihet.
Førerkortgruppe 2 og 3
• Helsekrav oppfylt etter tre års rusfrihet dokumentert ved egnede prøver.
• Helseattesten kan deretter gis med med anbefaling om førerett med inntil fem års varighet.