Mor til en 36 år gammel sønn som er periodedranker

Hei
Jeg er mor til en 36 år gammel sønn som er periodedranker. Jeg mistenker han for å bruke andre rusmidler som valium og Sandoz (avslapppende) også siden han ofte virker ruset uten å lukte. Alle problemer håndteres med doping og han sier det er kontrollert og varer bare en uke. Han sier lege har foreskrevet valium for at han ikke skal drikke. Jeg blir veldig engstelig når jeg ser hvor sløv han er og kan ikke tro at dette er velsignet av legen. Nå var jeg å så til han, -så da hadde han tatt både piller og alkohol., Nå sover han, heldigvis. I går ville jeg ringe etter ambulanse. Hva gjør jeg? – hva bør han gjøre for å få hjelp. Uff… dette er så leit

Kvinne, 63 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Ønsker sønnen din hjelp er det enkleste å henvende seg til fastlegen eller NAV. Der kan han få en henvisning til behandling. Hvilken type behandling han får kommer an på hva slags behov han har, ventetid og lokalitet. Bestemmelsen om fritt sykehusvalg innebærer at han fritt kan velge hvor han ønsker behandling. Du kan lese mer om prosessen i artikkelen vår «Hvordan komme i kontakt med hjelpeapparatet?».
Skulle det oppstå en akutt situasjon må du ringe ambulanse.
Det er ikke vanlig at leger skriver ut Valium for at noen ikke skal drikke, men det er riktig at det ikke er anbefalt å kombinere alkohol og Valium. Kanskje det har oppstått en misforståelse? Dette blir bare spekulasjoner fra vår side, men dersom han ikke bruker medisinen på den måten legen har foreskrevet kan du melde din bekymring til legen hans.
Dersom du trenger noen å snakke med, vil vi anbefale deg å kontakte Bergensklinikkene. De har et drop-in tilbud til pårørende i Bergen.