Nedtrapping av benzodiazepiner.

Hei!
Jeg har brukt veldig mye benzodiazepiner i ca et år nå, spesifikt Xanax/alprazolam. Jeg er oppe i 6mg+ daglig for å ha en fin og normal dag. Jeg har prøvd å trappe ned selv, men føler det funker dårlig da jeg ikke har peiling på hva jeg gjør på. Jeg kommer ikke til å oppsøke helsehjelp enda, jeg er fast bestemt på at jeg skal klare dette, og har allerede kommet langt. Jeg har byttet over til Valium(diazepam), men lurer på om dere kan gi meg et eller flere eksempler på en nedtrappingsplan. Halveringstiden på Valium er jo mye lengre enn Xanax, så jeg føler at 1 10mg valium og 1 10g sobril daglig går fint. Hvor mye og hvor ofte skal jeg trappe ned?
Takk for at du tok deg tid til å lese dette.

Kvinne, 21 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke medisinsk helsepersonell så vi kan ikke gi deg noe sikkert svar på hvordan du skal trappe ned og hvilke abstinenser eller plager du får under nedtrapping. Som du selv skriver er halveringstiden på diazepam lengere enn for Xanax (alprazolam), og vil gå fortere ut. Den norske legeforening skriver i en artikkel om praktiske råd om nedtrapping «…. Noen ganger er det lurt å bytte til langtidsvirkende benzodiazepiner (diazepam på dagtid og nitrazepam som sovemiddel) før man starter nedtrapping. Unngå i denne fasen å ta noe ”ved behov”. Bruk i starten samme antall doser som før, men reduser mengden per dose med 1 – 2 ukers intervall. Det finnes ingen ”fasit” på hvor mye dosene skal reduseres hver gang, men det kan være lurt å bruke relativt lang tid på sluttfasen. Tid til full seponering må individualiseres ut fra pasientens tilstand og skepsis/utålmodighet. Noen pasienter kan bråseponere uten noe ubehag, mens andre trenger over ett års nedtrappingstid. Som en hovedregel bør nedtrappingstiden være 2 – 6 måneder. Det kan bli aktuelt å forlenge intervallene mellom dosereduksjon, men unngå å øke dosene når de først er redusert…..»
Som du ser kan det variere fra person til person hvor lang tid og hvor raskt de skal trappe ned. Så du må nesten finne den måten som passer deg best og som du tenker du kan klare. Hvis ikke du klarer det bør du absolutt oppsøke hjelp på Helsestasjon for ungdom eller hos din fastlege. Du kan lese mer om benzodiazepiner på våre faktasider.