Røyke cannabis i Nederland, kjøre bil i Norge

Hei,
Jeg studerer i Nederland og driver dermed med cannabis fra tid til annen. Jeg forstår at dette er lovlig i henhold til Norges lover, men jeg lurer på om jeg kan kjøre bil når jeg kommer tilbake til Norge ettersom jeg da vil ha cannabis i både urinen og blodet?

Kvinne, 21 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Du kan ikke bli straffet for å ha brukt cannabis i et land som tillater dette. Men, når du oppholder deg i Norge må du forholde deg til det regelverket som gjelder her. Her er det viktig at man skiller mellom brudd på vegtrafikkloven på den ene siden, og helsekrav til førerkort på den andre.
Det er faste grenser for hvilken konsentrasjon man kan ha av ulike rusmidler i blodet når man kjører bil – tilsvarende «promillegrensen» på 0,2 promille for alkohol.  Når det gjelder THC, det viktigste virkestoffet i cannabis, tilsvarer 0,2 promille 0.004 mikromol  THC per liter blod. Det er ganske små mengder, så om du røyker jevnlig, risikerer du å overstige promillegrensen selv mange dager etter at du har røyket. Blir du stoppet i trafikkontroll og tester positivt på cannabis i spytt- eller blodprøve, risikerer du å miste førerkortet på grunn av kjøring i ruspåvirket tilstand.
Når det gjelder cannabis i urinen, sier positiv urinprøve ingenting om ruspåvirkning på prøvetidspunktet. Om du blir stoppet i trafikkontroll og de mistanker rusbruk, kan de ta deg inn til urinprøve. For å kunne besitte førerkort, må man fylle en rekke helsekrav. Ved bruk av illegale rusmidler regnes man vanligvis som ikke skikket for å ha førerkort, men det betyr ikke nødvendigvis at man mister førerkortet hvis du blir stoppet.
Konklusjonen er at om du blir stoppet med cannabis i blod eller urin, så risikerer du å bli straffet for det, selv om du har røyket i Nederland.