Terapi er ikke så vanskelig å tenke seg

Hei, jeg kjøre vel at jeg rusmissbruk, nå jeg var dritt lei , lungene begynner og si i fra , dårlig avføring .å gude vet hvor lege jeg har vært psykotisk , men jeg føler nå je er sterk nokk til og si nei , og det det ikke er i veldig trygge miljøe. Men etter og å vært på flaska og jeg kjører bønne når jeg er for syk til og klare mer .. Men føler meg nå i ganske kontroll men og holder meg unn og faktisk si nei ,,,, men problemene som nå dukker er jo alle disse sorger som jeg førs fikk hjelp av da a min beste venn alkohol , kanskje terapi ikke er så vanskeli og tenke seg ??? Noen som kan komme med noen tips? ,, men husk jeg er j ikke så god på interner,… Takk mvh NN (Anonymisert. Red.)

Kvinne, 28 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det at ubehagelige følelser kommer tilbake etter å ha sluttet med rusmidler er ikke uvanlig. Det er også veldig lurt å ta tak i det og gjøre noe med det, for da reduserer du sjansen til å få tilbakefall og begynne med rus igjen. Vi vet ikke hva slags type terapi du tenker på og hva du opplever som vanskeligst akkurat nå. Selvhjelp Norge har brukerstyrte grupper for mennesker med ulike utfordringer. AA og NA har grupper over hele landet for tidligere rusavhengige. Du kan også kontakte legen din som kan henvise deg videre til psykolog eller annen terapeut. Dette er noen typer hjelp du kan søke, men det finnes mange andre.
Du kan også ta kontakt med Mental Helse på 116 123 som kanskje kan rådgi deg i din situasjon.