Abstinenser Oxycontin og Oxynorm

Jeg har «brukt/gått på» 20 mg Oxycontin morgen og kveld samtidig som 5 mg Oxynorm opp til 6 ganger daglig. Har snakket med legen hvor vi ble enig om nedtrapping noe jeg er for rastløs til så jeg r nå egentlig bare stoppa!Ønsker bare bare og vite symptomer på bivirkninger av dette. Jeg vet løs mage, men føler også at jeg er sliten, angstlignende følelse, smerter i hele kroppen, kvalm og videre. Jeg takler ikke nedtrapping da føler jeg meg nesten om en narkoman derfor sluttet jeg helt for 4-6 dager siden.

Kvinne, 54 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Løs mage, uro, smerter, kvalme og utmattelse er alle vanlige abstinenssymptomer når du slutter med Oxynorm/Oxycontin.  Du kan lese om disse, og andre abstinenssymptomer man kan få, i Helsedirektoratet sin veileder.
Generelt er det ikke anbefalt å bråseponere opioider. Det gir ofte temmelig sterke abstienser. Nå som det er gått en viss tid, er det kanskje ikke noen idé å begynne på igjen, men det kan være lurt å snakke med legen om h*n har noen tips til abstinensbehandling, lette sovemedisiner eller liknende.