Har det noen virkning på arbeidslivet om jeg sender inn en bekymringsmelding?

Lurer på om det har noen virkning på noen sitt arbeidsliv hvis jeg sender inn en bekymringsmelding, selv om de ikke er rusa på jobb.

Kvinne, 24 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi er litt usikre på hvor du mener du skal sende inn bekymringmelding? Hvis du tenker på å sende inn bekymringmelding til vedkommendes arbeidsgiver, vil det kunne føre til at arbeidsgiver tar en prat med den du melder fra om. Hva slags konsekvenser det deretter får, kommer nok an på hva som kommer frem i samtalen, samt hva slags arbeid det er snakk om. Noen yrkesgrupper har særlig strenge regler for rusbruk og da vil dette kunne være oppsigelsesgrunn. Andre arbeidsplasser vil forsøke å bistå personen ved for eksempel å tilby arbeidstaker et AKAN-program.
Send gjerne inn et spørsmål på nytt dersom vi ikke svarte på det du lurer på.