Kan legen inndra førerkortet om jeg innrømmer at jeg har begynt å drikke hver kveld?

Hei, kan legen gjøre noe med bil lappen min om jeg sier til han at jeg har begynt å drikke hver kveld? Kjører ikke når jeg er påvirket.
Tar allerede urinprøver pga hasjbruk som jeg innrømte… og siden jeg har lappen.
Og ja grunnen til at jeg drikker er jo da siden jeg ikke får røyke hasj…

Mann, 20 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Ja, legen har i prinsippet lov til å be om at førerkortet ditt inndras, dersom du innrømmer et høyt alkoholforbruk. Dette gjelder uansett om du aldri kjører når du er påvirket – dette handler snarere om generelle helsekrav til førerkort, hvor legen nå har et større ansvar enn tidligere. For at førerkortet ditt skal inndras, må legen vurdere det slik at alkoholbruken påvirker din evne til sikker bilkjøring. Hvor denne grensen går vurderes gjerne litt forskjellig fra lege til lege, og det er flere ulike faktorer som tas med i vurderingen.
Dersom du får beskjed om at du må levere inn førerkortet, vil du vanligvis måtte gjennomføre minimum 6 måneder med regelmessige urinprøver før du får tilbake førerkortet «på prøve». Du kan lese mer om dette i Førerkortveilederen.