Hei , når man er 1,80 og ganske kraftig , og har kraftig ADHD, hva…
Kan man kjøre bil dersom man tar 5dråper. CBS hemp olje 25 %?

Kvinne, 69 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi kjenner til, finnes det per dags dato ikke noe regelverk som spesifikt omhandler CBD-olje (uten THC) og bilkjøring. Men, dette vil etter all sannsynlighet falle inn under lovverket som gjelder for legemidler som kan påvirke kjøreevnen generelt. Der fremgår bl.a. følgende:
Der legemiddelbruken medfører helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko, er helsekravet ikke oppfylt.
Og videre, under «Veiledning» og deretter «Cannabinoider»:
Registrerte cannabinoid-legemidler kan være forenlig med føring av motorvogn i førerkortgruppe 1 [klassene AM, S, T, A1, A2, A, B og BE, red.] under forutsetning av at:
- behandlingen er innenfor indikasjon og instituert av spesialist i nevrologi
- pasienten følger legens anbefaling om tidsintervall mellom inntak og føring av motorvogn
- behandlingen følger retningslinjene som angitt under avsnittet «Legemidler» i denne veilederen
- sykdommen i seg selv ikke gjør søkeren uskikket til å føre motorvogn
- det utvises spesiell aktsomhet når bruk av andre legemidler er indisert
- helsekravene etter § 35 er oppfylt ved samtidig bruk av legemidler som er opplistet i § 36
- det ikke benyttes cannabinoider i tillegg til behandlingen med det registrerte cannabinoid-legemiddelet.
Ved samtidig bruk av et cannabinoid-legemiddel og et legemiddel som er opplistet i § 36 nr. 4 til 7, bør angitt maksimal døgndose for det sistnevnte legemiddelet reduseres med 50 %, jf. § 37. Det bør ikke brukes mer enn ett legemiddel opplistet i § 36 nr. 4 til 7, sammen med cannabinoid-legemidler.
Så spørsmålet er om din bruk av CBD-olje er forenlig med ovennevnte krav, og hvorvidt den medfører økt trafikksikkerhetsrisiko eller ikke. Ettersom CBD er definert som et legemiddel i Norge, anbefaler vi at du tar opp dette med legen din. Det er legen som har ansvaret for å vurdere hvorvidt din bruk av medisiner er forenlig med helsekravene til førerkort eller ikke.