Opioidabstinenser

Hei! Har drevet med litt mye medisiner. Fast på imovane i 20.år. Greit nok, men har i siste året spist veldig mye smertestillende. Paralgin forte og tramadol daglig. Pga rygg å plager etter en gastrik bypass opprasjon! (Slanke opp) no har jeg blitt lei disse. Men sliter noe vannvitig med abstinenser!! Trappet litt ned, noen uker, så slutt helt. Hvor lenge må dette plage meg? Eller hva bør jeg gjøre? Faslege skiver bare ut nye, får å trappe ‘ned’ huff jeg er lei!

Mann, 47 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Først må vi orientere om at vi ikke er medisinsk helsepersonell og kan ikke gi deg konkrete råd for avslutning av legemidler. På generelt grunnlag vil vi si at for de aller fleste avhengighetsskapende legemidler er det lurt å bruke tid og trappe ned før du slutter helt. Når du slutter helt vil du nok få abstinenser som kan gi mer og mindre ubehag i en uke eller litt mer. Så for å komme deg igjennom en slik prosess trenger du nok både motivasjon og viljestyrke. Vi vet ikke hvor lenge det er siden du sluttet, men de aller fleste vil ikke oppleve noe særlig abstinenser eller ubehag etter 10-14 dager. Har du mye ubehag etter den tid bør du oppsøke lege for en sjekk.
Du kan lese mer om opioidabstinenser på hjemmesiden til NHI.