Skjult alkoholiker – hvor får jeg hjelp?

Jeg er en såkalt skjult alkoholiker. Jeg må slutte å drikke. Hvor kan jeg få hjelp utenom det offentlige og AA, og uten at det er en innleggelse (jobber dagtid). Vil ikke at noe skal stå i journal. Har vansker med å slutte. Psykolog? Likeperson? Mvh, meg

Kvinne, 42 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du skriver ikke hvor stort problemet ditt er med alkohol, hvor mye og hvor ofte du drikker. Derfor er det heller ikke så lett og rådgi deg i din situasjon. Noen har god innsikt i hvorfor de drikker for mye alkohol. De sliter med: traumer, stress, søvnproblemer, depresjon, ensomhet e.l. Vet du hvorfor du drikker for mye, kan du kontakte legen din og be om samtaleterapi på det grunnlaget. I Oslo finnes også noe som heter De Norske Lenker som du kan kontakte. Selvhjelp Norge har tilbud for mennesker med milde til moderate rus og psykiske problemer. Det finnes også selvhjelpsprogrammer på internett som f.eks dette fra Bergensklinikkene.
Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon for en mer utdypende samtale.