Tok MDMA og sjelen fløy ut av kropppen

Hei 🙂
I fjor begynte jeg å røyke hasj hver dag i ca ett år (hadde aldri prøvd det før), så prøvde jeg MDMA en gang for ca ett år siden. Jeg var sammen med exen min på denne tiden og vi hadde et veldig turbulent forhold.. Da jeg prøvde MDMA opplevde jeg at sjelen min «fløy» ut av kroppen (litt som man ser på tegnefilm når noen dør) og at jeg holdt fast i den, og jeg var sikker på at jeg kom til å dø om jeg slapp taket. Dette var veldig skremmende, og jeg hadde en kraftig nedtur etterpå som varte i flere dager. Jeg prøvde å snakke litt med noen som vart bedre kjent med dopet om opplevelsen jeg hadde, men de hadde aldri hørt om noe lignende med MDMA. Jeg lurer egentlig bare litt på hva som egentlig skjedde? Var det farlig? Unormalt? Fikk også diagnosen BPD rundt samme tid, vet ikke om det har noe med saken å gjøre… Men den opplevelsen fikk meg vell egentlig til å innse at jeg må begynne å gjøre noe selv for at livet mitt skal bli slik jeg ønsker på en måte, at jeg må begynne å leve livet og ikke la frykt og andre mennesker bestemme over mitt liv – så jeg fikk noe godt ut av det da, men vanskelig å glemme.
Må bare få sagt at jeg ikke har rørt noe stoff etter dette, og kommer nok heller aldri til å gjøre det, da jeg egentlig alltid har vært i mot slike ting..

Kvinne, 24 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Takk for god og rørende beskrivelse av dine opplevelser med bruk av rusmidler. Det er ikke godt å si noe sikkert om hvorfor du reagerte som du gjorde da du tok MDMA. Vi er forskjellige som mennesker og rusen vil også virke ulikt på oss. I tillegg kan både hasj og MDMA variere veldig i styrke og tilsetningsstoffer. Så samme rusmiddel kan gi ulik virkning fra gang til gang. Begge disse stoffene har både hallusinogene egenskaper og kan også gi ulike grader av psykosetilstander. Hvis du først har opplevd sterkt ubehag en gang er du kanskje mer sårbar enn andre for det. Derfor er det veldig bra at du har sluttet med det for godt. Det er deg og ditt liv det gjelder, og det er fint at du ikke lengre lar andre bestemme over deg.
Du kan lese mer om hasj og MDMA/ecstasy på vår hjemmeside.