0,5 l 20 % – er dette farlig å drikke eller går det bra?

Hei, skal ut m en kompis i morgen kveld. Er 15 år, høyde 1:80 vekt 50 kg altså ganske tynn type. Vi har 0,5 l 20 % hver. Er dete farlig å drikke eller går det bra? Har drukket før da jeg drakk 300 ml ish med 20% blei ganske drita

Mann, 15 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Hvis du blei «ganske drita» av 300 ml ish sist, er det kanskje mer enn nok? Du er vel interessert i ha det festlig? Drikker du deg mer enn ganske drita blir det fort bare ubehagelig. Du blir kvalm og dårlig og husker lite etterpå. Det er ikke noe festlig.
Du kan også planlegge noe før du skal drikke. Dette vil gjøre at du får mer kontroll og en bedre opplevelse. Her er noen tips:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det.
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
Til slutt, litt informasjon om ungdom og alkohol:
Som 15-åring er du fremdeles i utvikling, både fysisk og psykisk, og derfor også mer sårbar for mulige skadevirkninger av alkohol enn hva voksne er. Og når du først begynner å eksperimentere med alkohol, er det viktig at du går mest mulig forsiktig fram – at du heller drikker litt for lite enn litt for mye, og gradvis føler deg fram mht. hvor godt du tåler alkohol. Husk at livet er langt, og at det ikke haster med å utforske alkoholen – det vil være rikelig med tid til dette senere i livet også.
PS: Det kan ta noen dager å få svar på spørsmål du sender inn her. Trenger du svar med en gang, ring oss eller chat med oss i åpningstiden.