CBD og førerkort

Hei. Jeg har fått tilbudet av å teste ut CBD olje fra Kannaway. Har fått info om at dette produktet skal være helt fri for Narkotiske stoffer og godkjent i Norge. Vil jeg kunne miste førerkortet eller bli straffet ved bruk av dette helseproduktet?

Mann, 52 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Svaret nedenfor forutsetter at du har fått CBD lovlig på resept av en lege.
Så vidt vi kjenner til, finnes det per dags dato ikke noe regelverk som spesifikt omhandler CBD-olje (uten THC) og bilkjøring. Men, dette vil etter all sannsynlighet falle inn under lovverket som gjelder for legemidler som kan påvirke kjøreevnen generelt. Der fremgår bl.a. følgende:
Der legemiddelbruken medfører helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko, er helsekravet ikke oppfylt.
Og videre, under «Veiledning» og deretter «Cannabinoider»:
Registrerte cannabinoid-legemidler kan være forenlig med føring av motorvogn i førerkortgruppe 1 [klassene AM, S, T, A1, A2, A, B og BE, red.] under forutsetning av at:
• behandlingen er innenfor indikasjon og instituert av spesialist i nevrologi
• pasienten følger legens anbefaling om tidsintervall mellom inntak og føring av motorvogn
• behandlingen følger retningslinjene som angitt under avsnittet «Legemidler» i denne veilederen
• sykdommen i seg selv ikke gjør søkeren uskikket til å føre motorvogn
• det utvises spesiell aktsomhet når bruk av andre legemidler er indisert
• helsekravene etter § 35 er oppfylt ved samtidig bruk av legemidler som er opplistet i § 36
• det ikke benyttes cannabinoider i tillegg til behandlingen med det registrerte cannabinoid-legemiddelet.
Ved samtidig bruk av et cannabinoid-legemiddel og et legemiddel som er opplistet i § 36 nr. 4 til 7, bør angitt maksimal døgndose for det sistnevnte legemiddelet reduseres med 50 %, jf. § 37. Det bør ikke brukes mer enn ett legemiddel opplistet i § 36 nr. 4 til 7, sammen med cannabinoid-legemidler.
Så spørsmålet er om din bruk av CBD-olje er forenlig med ovennevnte krav, og hvorvidt den medfører økt trafikksikkerhetsrisiko eller ikke. Ettersom CBD er definert som et legemiddel i Norge, anbefaler vi at du tar opp dette med legen din. Det er legen som har ansvaret for å vurdere hvorvidt din bruk av medisiner er forenlig med helsekravene til førerkort eller ikke.