Drikke for mye vann under amfetaminrus?

Jeg har lest at amfetamin er vanndrivende og dehydrerende hvis jeg husker riktig. Og man blir veldig tørr i munnen og må tisse ofte. Men jeg lurer på om man da skal drikke mye under rusen eller ikke? Jeg klarer ikke å finne noe svar noen steder. Jeg har tenkt på det i sammenligning med Molly, hvor det står overalt at man må passe på å ikke drikke for mye under rusen da det kan føre til dødsfall pga for mye væske. Funker amfetamin på samme måte eller blir det motsatt? Noe av det jeg hater mest med speed er munntørrheten, men jeg blir så usikker på om jeg da skal drikke mye vann eller begrense meg? Fordi hvis man må tisse ofte «mister» man jo den væsken raskt uansett?

Kvinne, 18 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Amfetamin er vanndrivende/dehydrerende til en viss grad, men ikke i like stor grad som f.eks. MDMA. Men, ettersom bruk av amfetamin ofte medfører økt energi, økt kroppstemperatur og et økt aktivitetsnivå, opplever mange at de produserer en del svette under påvirkning av amfetamin. Dette væsketapet bør helst kompenseres for i form av å drikke vann. Men, man bør ikke overdrive inntaket av vann heller, da det i seg selv også kan være risikabelt. Det samme gjelder for øvrig også MDMA – man bør absolutt drikke vann, men ikke for mye.
Munntørrhet kan skade tennene dine. Tennene er ekstra sårbare på grunn av amfetaminens virkning. For å unngå tannskader er det grunn til å ta noen forholdsregler. Bruk tyggegummi for tørr munn, f.eks. Proxident el.l. Unngå å innta mye søtt (ikke brus/juice og snop). Puss tennene, men vær forsiktig. Puss tenner forsiktig og ofte.