Drikker for mye, er Antabus eller psykologi best for meg?

Hei,
Jeg er en frisk forholdsvis ung mann som har problemer med alkohol.
Jeg har en god og interessant jobb der jeg tjener veldig bra. Jeg er gift (20år) og har to voksne barn.
Problemet mitt er at jeg drikker så og si hver dag (og for mye). Hvis jeg går på fest så blir jeg veldig full, klarer ikke å stoppe.
Jeg lurer på om antabus er noe for meg eller om det er andre medisiner jeg heller bør ta. Eller er det bedre med psykologi ?

Mann, 50 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Så bra at du ønsker å endre dine alkoholvaner når du opplever at du har problemer. Det å innrømme problemet og å ønske endring er et stort og viktig steg i riktig retning.
Mange opplever god effekt av å bruke Antabus – både for å begrense bruken og for å ev. slutte å drikke. Du vet kanskje hvordan Antabus fungerer. Det tar ikke vekk alkoholsuget eller abstinenser, men det gjør at du blir dårlig om du drikker alkohol når du har tatt Antabus. Typiske plager er hjertebank, rødme, blodtrykksfall, kvalme, brekninger og respirasjonsproblemer.  Mer informasjon om Antabus kan du finne i Felleskatalogen.  Det finnes enkelte andre medikamenter som skal ta vekk noe av suget etter alkohol, du kan lese om dette i et tidligere spørsmål vi har svart på her.
Antabus kan altså fungere som en hjelp i riktig retning, men det vil ikke ta vekk suget etter alkohol eller årsakene til at du drikker. Når en skal slutte med en uvane eller en avhengighet, er det viktig å jobbe med å bryte opp mønstre og adferd som i mange tilfeller er mer eller mindre ubevisste og automatiserte – og som fører til adferden – i ditt tilfelle alkoholbruk. Ofte er det derfor nødvendig med terapi i tillegg til bruk av medikamenter. Hos en terapeut kan du få hjelp til å jobbe med å komme ut av mønstre som gjør at du drikker, og forebygge tilbakefall, slik at du på mest mulig måte er rustet til å motstå alkohol i fremtiden. For å få henvisning til rusbehandling må du kontakte din lege, som i neste omgang kan henvise deg til riktig behandling. På denne siden kan du lese litt om de ulike behandlingstilbudene.
På siden vår «Hjelp til å slutte» finner du tips til moderasjon.
Lykke til!