Hvordan slutte med Tramadol?

Har brukt tramadol i forbindelse med en skade i 1,5 år nå
Hvordan skal jeg skutte og hva kan jeg bruke til å døyve smertene jeg har uten tramadol ?

Mann, 48 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Den beste måten å slutte med tramadol på, etter et regelmessig og forholdsvis langvarig forbruk, er ved gradvis og forsiktig nedtrapping. Vi er ikke leger og kan dessverre ikke gi deg en konkret plan for nedtrapping – men vi anbefaler at du tar opp dette med legen som skriver ut medisinen. Det samme gjelder for øvrig også ditt spørsmål om hva du skal bruke til å døyve smertene dersom du går av tramadol – dette er noe som må vurderes i samråd med legen.