Jeg har røyket hasj cirka annenhver dag, i 3 uker cirka nå. Rundt 8 jointer i uka kanskje. Hvor da en joint alltid har blitt delt med en venn. Jointene inneholdt kanskje cirka 0,3 – 0,4 gram med hasj hver i gjennomsitt. Altså ville jeg tro at jeg da kanskje har røyket ( altså hva jeg har fått i meg av jointene) rundt 4 gram tilsammen i uka (om jeg ikke har regnet helt feil). Om jeg skulle slutte å ta joints fremover nå, hvor lenge vil det da være THC i urinen min? Hvor mange uker er det til en evt urinprøve vil være ren, om jeg slutter å røyke hasj fra idag av?

Kvinne, 17 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi antar det vil ta omtrent et par uker, muligens noe mer. Det er ikke mulig å angi eksakt hvor lenge prøver er positive. Det er stor forskjell fra person til person.
Her er en generell oversikt over påvisningstider for cannabis:
Veiledende påvisningstider for cannabis er
• Urin: Omlag en uke ved enkeltinntak. Fra 4-10 uker ved omfattende, hyppig bruk.
• Blod: Vanligvis under 12 timer, maks 24 timer.
• Spytt: Omtrent som blod.
• Hår: Flere måneder.
PS: Når urin analyseres for cannabis, er det ikke selve virkestoffet (THC) de påviser, men såkalte metabolitter, dvs. avfallsstoffer som skilles ut etter bruk.